Monday 25 March 2013

Anjing Oh.. Anjing... Nasib Kau lah .... Tuan Kau Tak Mau Pasport...





Catatan:  Mohd Asri Redha.....




25 Mac 2013

Selepas ini tidak ada sebab pemilik anjing tak mahu ambil lesen anjing.... segala kelonggaran telah diberi.. nak apa lagi.... nak mansuh.. tak mungkin sama sekali..













Catatan: Mohd Asri Redha
20 Januari 2013


S
kepedulianku.. Sedang membetulkan balik 'banner' 
yang jatuh . 'Banner'  ini adalah untuk memaklumkan
bahawa bela anjing kena ada lesen... Kalau tidak ada 
lesen MBAS berhak untuk menangkapnya kerana tidak
ada tuan..
Sebenarnya bekerja di PBT memang akan menghadapi pelbagai masalah dan isu dengan orang awam. kalau ada hamba Allah yang kata tak ada masalah bekerja di PBT maka memang ia tidak ada perasaan. Macam saya ni yang mudah terkesan dengan masalah orang, tak perayalah nak elak. Kadang2 masalah orang saya rasa macam masalah saya juga, bukan ada kaitan apa pun.. tapi itulah saya... nak buat macam mana dah lagu tu, Di mana-mana PBT isunya hampir sama sahaja. Isu kebersihan, isu banjir, isu longkang rosak dan tersumbat, isu pencemaran, isu rumah haram, isu ceroboh tanah, isu tambahan rumah, isu penjaja, isu pasar malam, isu lalu lintas, isu jalan rosak, isu parking, isu pembangunan, isu projek , isu binatang berkeliaran,  isu penguatkuasaan dan segala macam isu adalah  antara yang terpaksa didepani dengan cara yang berhikmah.... bukan mudah nak selesai isu-isu seperti itu.. Banyak pendekatan dan cara diguna bagi menyelesaikan dengan sebaik mungkin dengan mengambil kira segala halangan terutama dari segi kemampuan kewangan dan sumber yang terhad.

Saya turut juga bersama anak buah turun
ke  padang  untuk   melihat  bagaimana
 mereka tangkap  anjng terbiar tersebut.
memang susah. nak kena masuk kawasan
belukar dan semak-semak lagi dan kadang2
 anjing yang garang buru kita balik.
Antara anjing-anjing liar
 yang dapat ditangkap..
Salah satu aduan awam yang sering kali diterima oleh MBAS ialah masalah anjing tidak bertuan yang berkeliaran dimerata tempat terutama dikawasan perumahan... Boleh dikatakan setiap minggu ada saja aduan berkenaan anjing. Memang anjing2 terbiar menimbulkan masalah seperti najisnya yang dikategorikan sebagai najis berat yang bersepah dimerata tempat, anjing kurap dan berpenyakit, kacau ganggu orang awam dijalan-jalan, dan gangguan kebisingan salakan anjing. Jadi tidak dapat tidak MBAS mengambil tanggungjawab ini untuk menangani aduan awam ini dengan usaha penangkapan anjing-anjing liar dan terbiar. MBAS juga sedang mempromosikan kepada semua warga  MBAS yang memiliki anjing agar memohon lesen khas memelihara anjing. Adalah diharapkan dengan adanya lesen tersebut, MBAS dapat membuat kawalan dan mempunyai rekod berkenaan anjing-anjing dikawasan bandaraya ini..

Usaha untuk menangkap anjing-anjing terbiar ini bukan perkara mudah. Silap-silap hari , anjing tersebut boleh 'tokak' kita balik. Kalau ada penyakit anjing gila... tak ke nanya tu. Itulah risiko yang terpaksa dihadapi oleh anak-anak buah saya di MBAS yang selalunya beroperasi pada waktu malam. Jadi saya harap masyarakat memahami akan kepayahan yang terpaksa dihadapi oleh anggota kerja MBAS dalam menangani isu anjing liar ini. Membuat aduan memang mudah.. sebab nak cakap sahaja atau nak buat surat sahaja. Jarang sangat orang mengucapkan terima kasih akan usaha-usaha yang dibuat.

Ok... jumpa lagi...

Teratak Kasih



4 comments:

  1. Sy sokong sepenuhnya kempen ini. Memang banyak anjing2 liar di beberapa kawasan tertentu sekitar Alor Setar ni, contohnya sekitar PMC, Jalan Putra. Baru2 ni dah mula nampak anjing2 tak bertuan ni di persimpangan lampu isyarat Jalan Langgar & Jalan Tanjung Bendahara dok lintas jalan pi mai pi mai, bimbang berlaku kemalangan sesama pemandu kenderaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang lah Lu sokong ini kempen sebab lu Melayu MAA
      Melayu ini haram itu haram
      Rasis
      Suruh Cina bawak babi dan anjing balik tongsan Melayu baruah lanjiao pukimak

      Delete
    2. Hello semua,
      Nama saya Mr, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang yang bahagia hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan buruk kami, saya akan merujuk kepada mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberikan kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya secara keseluruhan kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 anak saya bertemu dengan pemberi pinjaman lelaki yang jujur ​​dan takut kepada Allah yang menolong saya dengan pinjaman sebanyak € 300,000.00, dia adalah orang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia memberitahunya bahawa (Mr, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi Encik, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina: ………
      3) Jumlah Pinjaman Yang Diperlukan: ………
      4) Tempoh Pinjaman: ………
      5) Negara: ………
      6) Alamat Rumah: ………
      7) Nombor Mudah Alih: ………
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: ………………….
      10) Pekerjaan: ………………………
      11) Laman web manakah anda di sini mengenai ………………….
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

      Delete
  2. Kami di sini untuk menyediakan pinjaman antara minimum $10,000.00 hingga maksimum $100,000,000.00, iaitu jika anda ingin memohon dalam dolar. Walaupun anda dari Indonesia, anda boleh memohon pinjaman sekurang-kurangnya Rp 100. maksimum Rp 25 bilion jadi walaupun anda dari Malaysia anda boleh memohon pinjaman minimum Rm 30k dan maksimum Rm 850k. Anda juga boleh memohon dalam mata wang lain yang tidak disebutkan di atas, kami sentiasa di sini untuk menyediakan pinjaman yang anda perlukan untuk menampung semua perbelanjaan kewangan anda pada kadar yang sangat rendah, kerana kami telah melakukan ini selama bertahun-tahun dan ia telah berjaya dan bermanfaat untuk kedua-duanya. pemberi pinjaman dan peminjam, jadi kami ada testimoni di mana-mana<<<<>> >> Testimoni terakhir Farouk dari Malaysia dengan jumlah RM 2.3 juta dan juga Indra dari Indonesia dengan jumlah Rp 570 juta, jadi tolong jangan' t mengetepikan transaksi yang sangat mesra kepada pelanggan ini<<<<<>>> >>>>

    Butiran Perhubungan Ada Di Bawah

    Nama syarikat: SYARIKAT PINJAMAN ISKANDAR LESTARI
    e-mel::>[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp::[+6282274045059]

    ReplyDelete

Dilema Antara Kehendak Orang Awam Dan Kebinatangan....saatu cerita di Bandaraya Kita