Tuesday 21 August 2012

TAHNIAH MBAS.. diatas Persijilan 5S.. Amalan Persekitaran Berkualiti..

Catatan: Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman..
Tarikh: 20.08.012


Walaupun semasa saya datang ke MBAS ini , MBAS baru sahaja mendapat Persijilan Amalan 5S yang diaudit oleh Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) namun rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan tahniah kepada semua warga MBAS diatas usaha berterusan yang dibuat untuk mengikut standard yang ditetapkan oleh MPC. Sebenarnya MBAS memang boleh.......Kejayaan ini patut dibanggakan.. Bukan mudah untuk mendapat anugerah persijilan 5S.. Kalau mudah tentunya banyak jabatan sudah memperolehinya....Jabatan saya sebelum inipun puas juga untuk disusun atur ke arah Persijilan 5S... tapi baru diperingkat awalan lagi.... mungkin tahun 2013 boleh dapat kut.. Tapaknya sudah saya aturkan..


Ini merupakan cabaran besar kepada  saya dan semua warga MBAS ini untuk memastikan sijil yang diperolehi ini dapat dipertahankan pada penilaian seterusnya pada 6 Mei 2013, kerana sijil 5S ini hanya bertahan setahun sahaja dan ianya akan dinilai semula bila kita hendak mengekalkan Tauliah Persijilan 5S ini.

Sijil ini diberikan kerana jumlah markah yang dikira oleh panel penilai  MPC melebihi peratusan minima yang ditetapkan.  Namun begitu dengan jumlah markah 75.27 % yang diperolehi sebenarnya banyak lagi ruang-ruang penambahbaikan yang perlu yang dibuat sepertimana yang diberi komen dan ulasan oleh panel penilai dari MPC yang bijaksana itu. MBAS tidak boleh leka dalam hal ini kerana kegagalan mematuhi standard yang ditetapkan itu kemungkinan MBAS akan dapat markah kurang dari 70% yang tidak membolehkan pengiktirafan itu dikekalkan.

Sehubungan itu.. semua pihak warga MBAS perlu meningkatkan lagi usaha kearah meningkatkan peratusan penilaian tersebut kepada sekurang-kurang 90%.. maka barulah boleh kita banggakan akan usaha dan penat lelah yang kita buat itu.... oleh itu semua Ketua Jabatan,, Ketua Bahagian dan Ketua Unit memainkan peranan penting untuk menggerakkan anak-anak buah masing-masing untuk meneliti segala aspek kelemahan yang ada dan mengambil tindakan langkahan penambahbaikan.
Apa ceritapun yang pentingnya.. tahun hadapan mesti lebih hebat lagi dan lebih baik dari sekarang... kerana kita tidak mahu hanya pulun waktu nak dapat Sijil itu sahaja lepas itu ... 'slow' balik.

Saya suka sangat akan amalan 5S ini   kerana persekitaran tempat kerja kita yang berkualiti dalam segala aspek sebenarnya meningkatkan motivasi kita untuk bekerja dengan lebih seronok, meningkatkan produktiviti kerja dan seterusnya pelanggan akan berpuashati dengan perkhidmatan kita.

Sekian... jumpa lagi.

Teratak Kasih..

No comments:

Post a Comment

Dilema Antara Kehendak Orang Awam Dan Kebinatangan....saatu cerita di Bandaraya Kita