Tuesday 25 June 2013

Gotong Royong Perdana MBAS 2013.... Kita Turun Ke Padang Untuk Cuba Selesai Apa-Apa Masalah...

Catatan dan Kutipan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 20 Jun 2013


SU mempengerusikan majlis dialog....










Sebenarnya kebanyakan PBT merupakan jabatan yang paling banyak menerima pelbagai aduan dan rintihan warganya terhadap apa-apa perkhidmatan yang diberikan... Sebenarnya itu tidak dapat dielakkan memandangkan fungsi PBT itu sendiri yang pelbagai... Jadi kalau tak ada jabatan lain yang boleh dituju mengadu masalah  maka PBT lah yang menjadi sasaran...  Aduan diterima dalam pelbagai cara seperti datang mengadu di Pejabat , menulis surat, menalifon ke pejabat dan pelbagai cara... Tak dapat tidak maka terpaksalah kita mengkaji dan meneliti setiap aduan dan cuba


mencari jalan dan peruntukan untuk menyelesaikan masalah yang dibangkitkan. Bukan semua aduan boleh diselesaikan serta merta atau jangka pendek.. dan ada juga aduan yang memang tidak ada jalan penyelesaian.... jadi pandai-pandailah PBT menghadapinya.... Itulah sebenarnya yang dihadapi oleh MBAS setiap hari..

Salah satu cara lagi kita menyelami isi hati warga MBAS berkenaan perkhidmatan MBAS itu sendiri ialah melalui program dialog bersama orang awam dimana-mana komuniti tertentu yang diaturkan. Melalui sini juga MBAS mendapat banyak maklumat dan mengambil maklum akan masalah-masalah yang dibangkitkan... Kadang-kadang melalui cara ini mudah pula kita menyelesaikan beberapa isu dan masalah yang dihadapi.. Kadang-kadang terpaksalah bawa balik ke ofis , kaji dari segala aspek terutama dari segi peruntukan, teknikal, undang-undang dan sebagainya...  Sebab itulah MBAS sentiasa memberi perhatian kepada turun sendiri ke lapangan, dalam bertemu pelanggan dan warga MBAS.

Aktiviti terbaharu MBAS ialah mengadakan PRogram Gotong Royong Perdana 2013 yang diadakan di Taman Bersatu , Simpang Empat.  Antara aktiviti yang diadakan sepanjang program itu ialah gotong royong membersihkan kawasan kejiranan yang ada dan persekitarannya, pemotongan rumput, mencantas dahan-dahan yang membahayakan. Disamping itu diadakan pameran jabatan-jabatan, khenduri kampong dan seterusnya majlis dailog. MBAS juga membuka kaunter bayaran cukai pintu disitu.  Banyak manfaatnya akan program yang diadakan ini.

Cuma apa yang diharapkan penglibatan dari masyarakat perlu lebih diperhebatkan lagi. Ini adalah kerana dalam beberapa program lalu yang dibuat saya dapati  anggota masyarakat setempat agak kurang memberi kerjasama untuk turun bersama-sama para sukarelawan yang datang bergotong royong ditempat mereka. Sedangkan yang akan mendapat manfaatnya adalah penduduk tempatan juga.. Sikap seperti inilah yang perlu diubah... Kalau semua anggota masyarakat berganding bahu melaksanakan apa sahaja kegiatan, Insya Allah pasti segala program yang diatur berjalan lancar........

gambar-gambar lanjut aktiviti yang diadakan boleh dilayari di alamat dibawah.... klik saja kat situ:  https://www.facebook.com/asredha/media_set?set=a.678357618847196.1073741830.100000188912921&type=3

ok.. salam

No comments:

Post a Comment

Dilema Antara Kehendak Orang Awam Dan Kebinatangan....saatu cerita di Bandaraya Kita