Saturday 5 October 2013

Takziah Buat Keluarga Ustaz Azizan.......

Teratak Kasih
05 Oktober 2013
Catatan: Mohd Asri Redha

Salam Sejahtera Semua...

pagi ni redup saja... sat hujan sat tak hujan... cadang utk mesin rumput kat halaman rumah, tak jadilah pagi ni... mengemas-ngemas dlm rumah saja... Lama tak beri perhatian kat bilik studi saya ni....

Entah kenapa pagi-pagi  ni teringat pula pada orang2 yg telah meninggal dunia...  Kadang terfikir   bagus juga kalau selalu teringat akan kematian, teringat juga pada kita semua bila saatnya kita akan meninggal dunia, dimana, macammana , kena apa dan sebagainya. Sekurang-kurangnya dengan mengingati mati akan memberi kesedaran yang mendalam kepada saya dan kita semua tentang hakikat kematian itu. Semua orang akan mati.. sebab itu kita disuruh iring jenazah sampai ke liang lahad.   Tetapi cukupkah bekalan yang ada untuk dibawa mengadap Allah SWT nanti... Ini yang menggerunkan saya. Rasanya macam dosa banyak daripada pahala..... Sebab itu  kelmarin semasa saya beri ucapan aluan kepada anak-anak buah dalam program forum anjuran MBAS bersama YPEIM, bertajuk .'Profesion, Integriti dan Rezeki Yang Baraqah'  saya ada menyentuh fasal kematian. Kalau kita melihat kematian orang atau kalau kita melihat mayat diturunkan ke liang lahad dan dan ditimbus tanah dan selepas itu  imam membacakan talqin lagi, sekiranya masih tidak ada apa-apa kesedaran lagi atau kata orang tak rasa apa-apa , tak taulah lagi macam mana nak bagi kesedaran untuk kembali kepada melaksanakan apa yang diperintah Allah SWT dan meninggalkan apa yang ditegah Allah SWT.

Beberapa minggu  yang lalu, rakyat negeri Kedah dikejutkan dengan kematian  aruah Ustaz Azizan.. Bekas Menteri Besar Kedah DA..... dah lebih seminggu aruah Ustaz telah pergi meninggalkan kita di dunia yang hanya sementara ini. Semoga Allah SWT memberi perlindungan kepada aruah dihindari dari siksaan dialam kubur serta diberi kerahmatan Nya.

Saya amat terasa terkilan kerana sepanjang aruah Ustaz ditempatkan di hospital d Alor Setar ini , dua kali saya pergi untuk melawat tetapi tidak kesampaian juga kerana waris aruah tidak ada kat hospital untuk membenarkan pelawat masuk.. Tak apalah niat dah ada...

Melalui ruang yang saya ada ini.. saya melahirkan UCAPAN TAKZIAH KEPADA PUAN SRI DAN SEMUA KAUM KELUARGA ALLAHYARHAM USTAZ diatas perginya Ustaz meninggalkan kita semua untuk mengadap Allah SWT ... sesungguhnya yang hidup pasti akan mati. Itu adalah kepastian yang sesiapapun tidak boleh lari dari menghadapinya.. cuma bila dan dimana kita tidak pasti. Hanya Allah SWT sahaja yang maha mengetahui.

Lima tahun dibawah pentadbiran Ustaz , saya rasa tidak banyak masalah yang berbangkit berhubung pentadbiran negeri. Saya tidak pastilah bagi kawan-kawan yang lain yang mungkin berlainan pula dengan pandangan saya. Saya hanya sekadar sekali sekala sahaja berurusan dengan aruah Ustaz, diperingkat bawahan sahaja. Mungkin diperingkat atasan ada banyak isu dan masalah dibawah pentadbiran Ustaz.. Itu saya tak tahulah pula. Namun dalam sekali sekali berurusan itu banyak juga kenangan manis saya bersama aruah ustaz, terutama semasa saya di Pulau Langkawi.. tapi entah macam mana dok cari gambar saya bersama aruah Ustaz kat Langkawi.. tak ada.. hilang entah ke mana..

Cuma apa yang saya terlihat ialah sifat peribadi beliau itu yang membuatkan saya amat menghormati dan kagum kepada beliau .. Seorang yang  mesra, cepat kenal orang yang berurusan dengan beliau, boleh memberi kuliah-kuliah agama, tidak mengutuk sebarangan kepada musuh politiknya, sederhana sahaja kehidupannya .. berbual dengan beliau seolah-olah seperti berbual dengan seorang sahabat atau seorang bapa... Itulah kelebihan Ustaz walaupun ada orang kata beliau 'cenge'.  Biasalah tu , sekali sekala kena 'cenge' juga. Mungkin dah tak tahan sangat kut serangan demi serangan yang diterimanya dalam kerja sehariannya... begitu juga tekanan yang diterima dari musuh-musuh politiknya.

Saya sendiri pernah menulis artikel bertajuk "Ustaz Azizan Yang Saya Kenali"  seperti dalam alamat dibawah ini.. setelah beberapa tahun beliau menerajui negeri Kedah ini...

http://beritakcs.blogspot.com/2012/02/ustaz-azizan-yang-saya-kenali.html

Hanya sekadar pandangan saya sahaja..... mungkin ada betul atau mungkin ada tidak betul... tapi saya lebih suka cerita yang baik-baik belaka.....  baik dan tidak baik itu kadang-kadang hanya persepsi seseorang sahaja berasaskan maklumat yang dimilikinya....  jadi belum tentu apa yang kita rasa tidak baik pada seseorang    itu adalah sama dengan pandangan orang lain......  sebab itu janganlah kita berlebihan-lebihan sangat dalam hal-hal yang berkaitan cara pentadbiran seseorang itu terutama nak cerita hak yang tak baik..... takat patut padan sudahlah.

Sebagai pegawai KCS, saya amat berterima kasih kepada aruah Ustaz kerana sepanjang dibawah pentadbiran beliau yang mengetuai Kerajaan Pakatan Rakyat. Banyak hal-hal kebajikan KCS telah diberi perhatian oleh Ustaz. Saya rasa semua KCS tidak boleh menafikannya dalam hal ini. Isu pemberian tanah pertanian, tanah kediaman dan tanah koperasi banyak telah dapat ditangani sebaiknya dibawah pentadbiran Ustaz. Untuk mendapat kelulusan-kelulusan dasar berkenaan tanah dari pihak kerajaan negeri bukannya mudah . Banyak ranjau dan kesukarannya . Namun peranan Ustaz dalam hal ini amat penting, hingga semuanya berjalan lancar tanpa menghadapi banyak rintangan dan masalah...  Sebarang isu yang berbangkit terhadap keputusan yang dibuat tersebut, telah ditangani oleh Ustaz dengan tenang dan akhirnya senyap begitu sahaja...mungkin tindakannya ini tidak popular dikalangan pengikutnya. Tetapi ustaz sanggup terima risikonya.....  terima kasih Ustaz..Al Fatihah..

Begitu juga dengan isu-isu penentangan pengikut atau penyokong Kerajaan Pakatan Rakyat terhadap KCS itu sendiri ditangani dengan sebaiknya oleh aruah Ustaz Azizan. Peringkat awal pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat dulu, tahap kecurigaan terhadap KCS memang tinggi. Walaupun tunjuk perasaan dan tekanan diberikan kepada aruah Ustaz untuk menukarkan seseorang pegawai KCS disebabkan tidak suka pegawai itu dan pegawai ini  atau tindakan pegawai KCS tidak selari dengan kehendak peribadi pemimpin tempatan, namun Ustaz telah bertindak profesional. Beliau tetap mempertahankan status KCS dan tidak mengambil tindakan berasaskan emosi semata-mata dan akhirnya isu-isu tersebut senyap begitu sahaja....  Begitu juga kemudahan-kemudahan lain yang dinikmati oleh KCS sepanjang pemerentahan yang diketuai oleh beliau yang tidak perlulah saya sebutkan satu persatu . Jadi dalam hal ini marilah kita sama-sama berdoa agar Aruah Ustaz Azizan diberi perlindungan sewajarnya oleh Allah SWT.. amiiin.

Al Fatihah........ amiiin

jumpa lagi...@@@@@ oleh kerana aruah Ustaz Azizan telah meninggal dunia maka kerusi ADUN Sg Limau telah kembali kosong. Tentunya tak berapa hari lagi Pilihanraya Kecil akan diadakan.. masing-masing parti BN dan Pas sudah mula pasang strategi... namun siapakah calunnya... saya ada ulasan berkenaan hal ini tapi tunggulah catatan saya seterusnya dalam tempoh terdekat ini. Saya juga adalah pengundi di ADUN Sg Limau ini.... agak-agak sapa yang menjadi pilihan saya.... UNDI ADALAH RAHSIA@@@@@@@.....  Jumpa Lagi ...Assalamualaikum WRT..


http://beritakcs.blogspot.com/2013/10/percaturan-penuh-strategik-di-prk-dun.html

No comments:

Post a Comment

Dilema Antara Kehendak Orang Awam Dan Kebinatangan....saatu cerita di Bandaraya Kita