Sunday 29 June 2014

'THE EUROPEAN AWARDS FOR BEST PRACTICES 2014' .. TAHNIAH SEMUA WARGA MBAS

Catatan : Mohd Asri Redha
Tarikh : 01 Ramadhan 1435H
                29 Jun 2014


Assalaamualaikum WRT .. sekali lagi buat semua rakan-rakan yang membaca blog saya.. dan yang selalu follow blog saya ....

Tadi saya baru saja habis tulis blog fasal perjumpaan saya dengan anggota kakitangan kontrak.... Teringat pula saya yang ada satu lagi cerita yang saya tak tulis lagi.. cerita inipun menarik juga  kerana ia amat berkaitan dengan imej MBAS sendiri... Rugi rasanya kalau tak tulis cerita ini kerana ia amat membanggakan MBAS sendiri. Saya cerita ini bukan kerana nak tunjuk kebanggaan saya tapi kebetulan saya diarahkan oleh Datuk Bandar   untuk menghadirinya sebagai mewakili MBAS.. Jadi yang patut terima semua penghargaan ini adalah semua anggota warga Majlis Bandaraya Alor Setar . Kerana komitmen yang tidak berbelah bagi semua mereka maka kejayaan demi kejayaan diperolehi oleh MBAS. Saya hanya kebetulan hadir pada waktu yang tersebut.. Selama 2 tahun berada di MBAS apalah sangat yang saya boleh buat...... Jadi janganlah memberi tahniah kepada saya secara peribadi..  Tahniah kepada organisasi yang saya bersama Datuk Bandar terajui ini.

ESQR's European Awards for Best Practices 2014 Co…: http://youtu.be/-oT8yLvggjs

Pada 01 Jun 2014, Saya telah berangkat dengan seorang lagi ketua bahagian MBAS sebagai mewakili Majlis Bandaraya Alor Setar ke Brussels, Belgium untuk menerima 'European Awards For Best Practices 2014'  oleh sebuah organisasi antarabangsa yang terkemuka di Eropah iaitu ' 'European Society For Quality Research' (ESQR).. 

Anugerah ini adalah merupakan satu pengikhtirafan antarabangsa yang mana untuk mendapatkannya tidak semudah itu kerana seperti mana kita ketahui di Eropah penilaian terhadap sesuatu organisasi dari segi kualiti itu adalah amat dititikberatkan dan amat tinggi standart kualiti yang ditetapkan. Kualiti dalam segala aspek.  ESQR merupakan sebuah organisasi yang mengendalikan penilaian strategik melalui soalan-soalan  berkaitan kualiti pengurusan , mempromosi budaya kualiti yang tinggi dan mengadakan konvensyen2 berkaitan kualiti diserata dunia.

ESQR ini berpangkalan di Lausanne (Switzerland). Penerima-penerima anugerah kualiti yang dianugerahkan ini melibatkan pelbagai sektor organisasi terkemuka diseluruh dunia. Semasa konvensyen di Brussels lebih kurang 63 penerima dari pelbagai sektor dan organisasi  kerajaan, swasta dan badan sukarela terkemuka telah menerima anugerah seperti diatas yang melibatkan lebih 52 negara,. Kebanyakan yang datang menerima adalah terdiri dari CEO Syarikat, Pengerusi2 Syarikat atau Perbadanan, dan Pegawai-Pegawai Tertinggi sesebuah organisasi itu.  Majlis yang dibuat ini sememang amat berprestij sesuai dengan standard kualiti 'award' yang dianugerahkan. Tempat konvensyen yang dipilih juga ditempat yang amat berprestij iaitu di Le Plaza Hotel yang terletak tengah-tengah Kota Brussels, Belgium yang juga diklasifikasikan sebagai monument bersejarah dan klasik, serta mewah. Kota Brussels sendiri merupakan ibu kota perdagangan Eropah dan  pusat kewangan terkemuka ..






Saya difahamkan oleh pihak ESQR bahawa pemilihan Majlis Bandaraya Alor Setar untuk menerima award Best Practices ini adalah berasaskan kepada sepertimana keratan dokumen yg di paparkan disebelah ini. Jadi memang tinggi 'standard'nya dlm membuat penilaian ini sebelum diputuskan siapa atau atau organisasi mana yg benar2  layak menerima award ini..

Sebab itu dalam ucapan ringkas semasa menerima award ini saya memberi jaminan bahawa MBAS akan tetap meneruskan kecemerlangan dan pertingkatkan lagi program2 kualiti yang dilaksanakan . Bukan satu kesilapan memilih MBAS untuk menerima 'award' ini.. ucapan saya boleh dilayari di blog alamat seperti berikut... 




Saya mengucapkan tahniah kepada semua anak2 buah saya yang sentiasa berusaha kearah kecemerlangan dan meningkatkan lagi produktiviti.. Bagi anak2 buah yg masih lagi leka dengan kerja yg tidak seberapa.. inilah masanya membuktikan sesuatu.. supaya kecemerlangan yang diperolehi adalah sedikit sebanyak adalah hasil sumbangannya..

Kalau agensi lain, Menteri sendiri pergi menerima Anugerah Berprestij ini
seperti anak Syarikat MARA ini yang menerima Anugerah ESQR di 
Kotaraya London tahun 2014
Pengikhtirafan2 besar yg diterima ini juga menjadi cabaran terbesar kepada warga MBAS kerana warga bandaraya atau pelanggan MBAS hendak melihat dan merasai sendiri  perkhidmatan yang terbaik yang boleh diberi sesuai dengan pelbagai award yang diterima... seharusnya ianya perlu diterjemahkan dalm bentuk memberi perkhidmatan yg terbaik kepada rakyat...  kalau tidak masyarakat akan perli2 begitu saja.

Saya amat menyedar MBAS mempunyai pelbagai halangan dlm memberi perkhidmatan terbaik terutama kekangan kewangan  yang amat terhad, sebahagian kecil lagi anggota MBAS yang tidak produktif atau kurang produktif, sikap masyarakat yang masih ditakuk lama.. Ini semua amat mencabar dan perlu ditangani  dengan bijak... termasuklah cabaran kepada saya sebagai Pentadbir organisasi yg besar ini...  Moga Allah SWT mempermudahkan segala urusan yang dirancang dan dibuat....

Saya berhenti dulu... nanti saya cerita fasal lawata2 dan pengalaman saya sepanjang lawatan ... ada cerita berasingan yg saya buat... terima kasih

Al  Fatihah... aameen


Dr A Arista. .. Pengarah Eksekutif ESQR sedang menyampaikan sijil ESQR pada MBAS melalui  saya.




No comments:

Post a Comment

Dilema Antara Kehendak Orang Awam Dan Kebinatangan....saatu cerita di Bandaraya Kita